woensdag 13 juli 2011

Schulden in collectieve schuldenregeling

De volgende blog kan geschreven worden.
Vijf jaar geleden trok ik in bij mijn belgische man in Belgie natuurlijk. Niet snel daarna begonnen te problemen. Er lagen nog wat kleine schuldjes maar daar kon ik me niet druk over maken. We begonnen met frisse moed, 2 kleintjes een huisje en man had een baan.
Helaas begon het al met mijn papierwerk. Ja ik had thuiswerk, maar niet in Belgie, dus zocht ik naar werk. Ik kreeg geen werk omdat ik niet verzekerd was, maar kon niet verzekerd worden zonder werk...afijn, een lang verhaal kort gemaakt, het Nederlandse bedrijf waar ik thuiswerk voor deed had ook een Belgische afdeling en na 2 maanden was dan toch alles in orde.

Helaas, mijn man had een probleem, een internet seks verslaving. Als je hier meer over wilt weten moet je de beginselen van mijn eerdere blog www.besparen-schuldbemiddeling.blogspot.com lezen. Hier zie je ook hoe de schulden zijn ontstaan en hoe we deze, hoopte, te kunnen oplossen met behulp van de collectieve schuldenregeling. Dat dit niet gelukt is (zacht uitgedrukt) mag duidelijk zijn anders bestond deze blog nu niet.

Ons gezin bestaat uit mijzelf vrouw van 30 jaar, mijn man van 28 jaar, onze drie zonen van 8-4-3 jaar en onze dochter van 6. Daarnaast een Keeshond en een Mechelse herder, drie opgevangen katten en op het moment 5 kittens. Een druk bestaan :)
Mijn man werkt sinds het stoppen van de collectieve schuldenregeling in nachtposten en ikzelf doe nogmaals de opleiding jeugd-en gehandicaptenzorg die ik in Nederland al had gedaan maar hier niet gelijkgesteld is. Daarnaast werk ik een paar uurtjes per week thuis.

Ons inkomen momenteel (hou van openheid) 420 euro per week van mijn man, een goede 50 van mijzelf en 780 euro kindergeld.
De huur bedraag 610 euro, we hebben bewust een budgetmeter voor gas, waar we nu 20 per maand als reserve voor de winter opladen en elektriciteit wat ons 30 euro per week kost en waar 5 euro automatisch af wordt gehaald voor schuld en betalen 45 euro per maand aan water.
Boodschappen houden we simpel, eerder werden we enorm geholpen door de Voedselbank waar we om de 2 weken de broodnodige middelen konden halen. Omdat wij niet "duur" aangelegd zijn en vinden dat we wat we kunnen zelf moeten doen, zijn we hier de laatste 8 weken niet meer heen gegaan voor voeding, wel om kleding die hier niet meer paste af te geven :) We geven voor zes man inclusief pampers een 80 euro per week uit aan voedingsmiddelen en 20 euro per week aan benzine. We hebben een 11 jarige Matiz, kosten verzekering 21 euro per maand 120 euro per jaar aan belasting.

Dan de hoofdsom....een schuld van 12.815 euro aan vaste schuldeisers en aan familie nog 4000 euro. Deze 4000 zal hier verder niet besproken worden omdat dit in kleine bedragen en in hulp met de tuin enz afgelost wordt.

Vast stond dus in maart jl de schuld van 12.815 euro. Er werd ons eerder gezegd tijdens collectieve dat er een schuld van 30.000 euro was, tot op heden (dus 5 maanden later) heeft niemand anders zich meer gemeld. Wij hebben een pro-deo advocaat gevraagd dit na te zien. Sommige schuldeisers hebben verjaarde schulden en reageren daarom dus niet meer, anderen reageren niet en volgens de advocaat vinden deze schuldeisers de schuld dus niet meer belangrijk. De anderen hebben allemaal gereageerd.
Ook waren hier boetes bij, een belastingschuld enz. Deze schijnen al betaald te zijn van teruggave belastinggelden wat de afgelopen drie jaren teruggegeven zou worden. Dat scheelde dan natuurlijk ineens een hele boel!

Hoe zijn wij nu begonnen?

2 opmerkingen:

  1. Hey

    Zou u mij willen mailen aub...heb vragen over het herroepen van csr.

    de_ceuster_saskia@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, ik heb net je blog ontdekt en ben het aan het volgen. Ik vind dat jullie dat heel goed doen, proficiat! Voor Saskia : http://www.elfri.be/herroeping-van-de-collectieve-schuldenregeling-op-inintiatief-van-de-schuldenaar Het lijkt makkelijker te zijn in Brussel... Ik woon in Brussel dus ga dat zeker proberen omdat ik toekomstplannen heb (nieuwe baan, huwelijk, huis kopen..) en ik van dat stigmatiserend imago af wil en autonoom wil zijn. Hoe dan ook, het is het proberen waard eruit te stappen. We houden elkaar op de hoogte?

    BeantwoordenVerwijderen