dinsdag 13 december 2011

December, de duurste maand en de aflossingen lopen gewoon door.

Het is een hele tijd geleden dat ik nog een blogbericht heb gepost. Nu moet ik toegeven dat ik enorm druk ben met een nieuw project. Een Kerstfeest voor mensen in armoede/schulden wat geheel gratis en gesponsord wordt. Indien je hier meer over wilt weten klik dan hier

December, de duurste maand van het jaar. Sinterklaas komt, wat vooral voor de ouders met schulden, een enorme opgave kan zijn. Een goede tip is bijvoorbeeld de presentjes door het jaar heen te kopen. Al lukt dit natuurlijk niet altijd. Wat wij dit jaar gedaan hebben volstond zo goed dat ik dit volgend jaar weer ga doen. We zijn naar 2de hands baby/kinderbeurzen geweest en hebben hier werkelijk bijna nieuw speelgoed op de kop kunnen tikken. Heel de Sinterklaas (totaal 20 cadeautjes) was 55 euro. Niet veel als je bedenkt dat er MB spellen en merk speelgoed bij zat. Ik lette echter wel op de inhoud en de dozen. Ze mochten er niet te gebruikt uitzien. Als de kids iets zeiden over een bluts....jah wat denk je eerst moest alles mee op de boot en dan moet Zwarte Piet dit ook nog eens in zakken over de daken dragen. Probleem opgelost ;)

Dan komt daarna natuurlijk Kerst. Meestal een tijd van luxe eten. Alleen, dit kunnen wij met onze kleine portemonnee echt niet. Dus...we hebben voor de decembermaand aanbrak al varkenshaas in huis gehaald. Je zal ervan schrikken hoeveel dit scheelt! Daarbij worden er gewoon aardappelen geschild en lekker opgebakken en een paar soorten blikgroeten en wat salade. Een heerlijke zelfgemaakte champignonnen roomsaus en ijstaart zal ervoor zorgen dat niemand in de gaten heeft dat dit geen "luxe" maaltijd is maar gewoon even telwerk.

Maar goed, jullie zijn vast benieuwd hoe het staat met de aflossingen? Nou, in oktober hebben we een kleinere schuldeiser kunnen aflossen en hier een hele nette brief van gekregen. Die is dus klaar en ook vorige maand kregen we een brief van een schuldeiser. Deze zou de rente laten vallen als we het overige deel (35 euro) in een keer zouden overmaken. Natuurlijk hebben wij dit gedaan. Het scheelde 52 euro!! Met andere woorden, we zijn 2 schuldeisers armer.

Deze maand gaan we gestaag door met het aflossen. We betalen nu per week tussen de 120 en 140 euro af. Dit 3 weken en de 4e week is voor de gewone vaste lasten, zodat we daar niet mee in de problemen komen.
Nu is mijn man wel omhoog gegaan in zijn loon. Hij werkt enkel nachten en dat scheelt enorm! Hij heeft nu netto een 1756 euro in de maand, daarbij komt de kinderbijslag van 756 euro waarvan de huur betaald wordt. We sparen nu 25 euro per week, al moeten we er af en toe wel van snoepen zoals van de week toen de kids nieuwe schoenen nodig hadden, maar het gaat net.... ook schoolkosten worden hiervan betaald dus hebben ze een drukke maand op school is die spaarrekening wel snel weer leeg. Maar het lukt....zonder al teveel slag of stoot.
De vaste lasten liggen rond de 500 euro, soms iets meer, nooit minder. Dus blijft er 1200 euro van mijn man zijn loon over. Daarvan 3x150 euro gemiddeld, blijft er 700 euro over plus minus. Wij tellen een 100 euro per week aan boodschappen incl luiers, shampoo, wasmiddel ed. Blijft er 300 euro over. 100 euro  Diesel per maand, blijft er wederom plus minus 200 euro over. Dan tellen we de medicamenten van mij, een eventueel tandartsbezoek of andere zaken die die maand moeten gebeuren zoals kleding of iets anders. Blijft er dan geld over wordt dit direct doorgestort naar de schuldeiser die ongeveer dat bedrag wat overblijft nog moet hebben.
Tot nu toe werkt dit prima. Gelukkig! Want met vier kinderen heb je vaak nogal onvoorziene kosten. Maar we zijn hard op weg. We zitten nu onder de 10.000 euro en daar zijn we mega super trots op (en dan tel ik de prive lening bij mijn ouders even wel mee)

10 opmerkingen:

  1. hoe zijn jullie daar van kunnen afstappen??
    EN mag ik vragen wat jullie totale schul was in begin? En hoelang jullie met die schuldbemiddelaar hebben gedaan?? Hier komt er geen eind aan.. dagen lang bellen mailen. En als ze eens zin heeft reageert ze... smeken voor extra geld!!! terwijl we alle 2 hard werken!! ben ze zo beu als iets!!!! wij weten van niets!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beste...
    bij ons is het ook zo,wij werken alle 2 hard en we moeten smeken voor geld om naar de dokter te kunnen gaan.wij hebben een herroepening ingediend(hebben moeten gaan naar de rechtbank op 2 januari)en hebben gezegd dat wij willen stoppen.uitspraak op 2 februari.wij zijn al 3 jaar bezig en er is nog niets betaald.wij zijn nu bezig met schuldeisers zelf te betalen.wij hebben 8 schuldeisers en er zijn er al 6 akoord met een afbetaling(waren zelf onmiddelijk akoord)
    ik raad iedreen aan om niet in collective te gaan,want dan begint pas de miserie...de enige die er wel bij vaart is de schuldbemidelaar...en wat je ook niet mag doen is van ja knikken,doen wij ook niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, gewoon schandalig wat die schuldbemiddelaars zich permitteren!
      Ik heb het op mij genomen voor een bevriend koppel om die chaos eens te doorspitten...hallucinant gewoon!
      Ipv schulden af te lossen maakt die bemiddelaar er zelfs BIJ!
      Ze nam de autofinanciering op in de schuldbemiddeling omdat.......er anders geen sprake was van schuldbemiddeling want de schulden waren dan 'te klein' !!!! Dus om toch maar poen te scheppen werd dus die autofinanciering, waar GEEN achterstal wás, toch erbij gelapt.
      Foei foei wat die aasgieren zich permitteren!
      Den deze heeft in de verkeerde rapen gescheten want die zal in gebreke gesteld worden, zeker weten en naar het ereloon zal die kunnen fluiten, dat is gegarandeerd!

      Verwijderen
    2. ja het is schandalig...in ieder geval wij zijn er van af.
      wij zijn dan moeten gaan naar de rechtbank en daar goed ons gedacht gezegd en 3 maanden later waren we er van af.
      die schuldbemidelaar heeft dan zo rap mogelijk zijn ereloon op zijn rekening gestort.
      nu is bijna alles betaald en wij leven goed(niet meer smeken achter je geld)

      Verwijderen
  3. Beste ,

    Hoe begin je aan zo een herroeping ? Wij zitten al 2 jaar in collectieve en hebben nu ook beroep gedaan op ocmw budgetbeheer omdat wij gewoon veel te weinig leefgeld krijgen voor 4 personen , wij zien het echt niet meer zitten , zelfs het ocmw weet niet wat ze met al onze rekeningen moet doen omdatr wij echt niet toekomen , wij krijgen 1575 euro per maand , 465 euro huishuur , 270 euro electriciteit en gas , 30 euro water , verzekering wagen 60 euro per maand , de hospitalisatieverzekeringen , de brfandverzekeringen , noem maar op alles moetten wij zelf betalen , zelfs als we naar de dokter gaan onze getuigschriften krijgen we niet terug van de csr , alles steekt ze in haar zakken ! Het enige wat ze doet is dreigen , ik verkoop je auto of ik stop de csr maar wij zijn bang om dan terug alle deurwaarders hier te zien aankloppen... we zouden het allemaal zo graag zelf doen maar wij weten echt niet hoe eraan te beginnen ? Kan je mij eens mailen aub ?

    tatjana.en.tim@live.be

    Alvast bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij zitten al 6 jaar in een collectieve en krijgen voor 5 personen 1000 euro waarvan alle vaste kosten moeten betaald worden buiten het huishuur dat doet zij
    een heroeping vraag je best aan via een advocaat (die niet u schuldbemiddelaar is) of kan je zelf vragen aan de rechtbank van u gemeente.
    wij zijn nu ook stappen aan het ondernemen om eruit te stappen,via veel opzoeking op het internet weet ik dat er een verjaring is na 5 jaar en voor levensmiddelen ,wasmachine auto is dat 2 jaar

    ik zou beginnen met al u schuldeisers aan te schrijven of te mailen met de vraag wat er nog open staat en vandaar verder doen hebben het ook gedaan en het resultaat was 6 die er niet bestonden
    krisje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. door al een 9 maanden ziek thuis te zijn, en daardoor levend van 800 euro zijn er bij mij ook problemen met deurwaarders ontstaan. Sommige die aangaven dat hun klant alleen maar akkoord ging met 150 euro ipv de 20 die ik voorstelde, negeerde ik en betaalde wel 20 euro en dit accepteerden ze dan toch! Voor mij weet ik dat ik uit deze situatie raak, het maakt me des te sterker om iets te gaan doen voor mezelf. Bepaalde dingen zitten nu in de startfase en daar gaat zeker iets uitkomen. Ik ben erg begaand met mensen die dit niet overzien of niet kunnen en zou graag zelf een project op willen zetten. Nu bijv al denken aan de decembermaand, want veel mensen zeggen dan 'ja, nu kan ik niets meer doen voor de mensen die weinig of geen inkomen hebben'. Dus op tijd acties ondernemen. Ik las de blog en wil hierbij zeggen dat jullie op een positieve manier mensen steunen. Van welke regio zijn jullie? Ik ben van Brasschaat, en ik woon niet in een villa......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn schuldbemiddelaar(ster) heeft gedregen de collectieve e laten herzien daar ik het "vertik" mee te werken en haar regeltjes te volgenomdat zij niets betaald van vaste kosten ook al krijgt zij gans mijn inkomen zo een 2ooo euro.
    Brand- auto- familial,multualiteiten, vakbond etc niets word er betaald of IK moet laten weten dat de datum verlopen is... en dan nog.
    Ik ben het gewoon kotsmoe, nog steeds deurwaarders aan mijn deur te krijgen, telefoontjes van verzekering.
    Voor ik in de collectieve stapte had ik alles zo goed als onder "control" Nu weet ik van NIETS meer, ik krijg geen duidelijk antwoord, geen overzicht, welk totaal van inkomen zij nu krijgt van mij, NIETS
    Ik geraak meer en meer in de miserie door haar dan ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is de laatste tijd erg moeilijk. Vooral omdat alles weer word veranderd in onze nadeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen